Radar a porszívón: első díjat nyert a Széchenyi István Egyetem innovációja a nemzetközi versenyen
A legmodernebb radartechnológia innovatív felhasználása volt a feladat az Infineon Technologies nemzetközi hackathonversenyen, amelyen a Széchenyi István Egyetem csapata első helyet szerzett, megelőzve neves osztrák, indiai és magyar egyetemeket. A széchenyisek fejlesztésével a robotporszívó felismeri és nem zavarja a home office-ban dolgozókat, sőt akár emberi gesztusokból is „ért”.
Az Infineon Technologies félvezetőket gyártó világcég az idén második alkalommal hirdette meg digitális formában európai hackathonversenyét, amelynek fókuszában a radartechnológia változatos felhasználási lehetősége állt. A vállalat mindehhez a legmodernebb technikát biztosította a csapatoknak, hogy annak új felhasználási lehetőségét kutassák fel. Elsősorban olyan megoldásokat vártak, amelyek okosabbá, biztonságosabbá és zöldebbé teszik a világot. A Széchenyi István Egyetem számára kiemelt fontosságú téma a fenntarthatóság és az innováció. Az intézmény a győri kampuszon, valamint a ZalaZONE Tudományos és Innovációs Parkban dolgozó egyetemi munkatársakból, hallgatókból álló csapattal indult el a megmérettetésen.
A verseny második, online fordulójába nyolc csapat jutott, amelyet a Széchenyi István Egyetem nyert meg, holtversenyben a linzi Johannes Kepler Egyetemmel. A győztesek többek között a Szegedi Tudományegyetemet, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet, Ausztriából a Karintiai Alkalmazott Tudományok Egyetemét és a Bécsi Műszaki Egyetemet, valamint Indiából a Netaji Subhash Műszaki Főiskolát előzték meg. A Széchenyi-egyetem együttese eredményével részvételi lehetőséget szerzett az Infineon villachi téli vagy nyári egyetemére.
„Fejlesztésünk lényege, hogy a robotporszívó a radar segítségével az ember jelenlétét is felismeri és elküldi a berendezést egy másik helyiségbe, hogy ott folytassa a munkát. Ez az újítás például a home office-ban dolgozók számára jelenthet komfortos felhasználási lehetőséget, hiszen az eszköz úgy takarítja a lakást, hogy közben nem zavar a munkánkban” – ismertette a győztes alkalmazás lényegét dr. Fodor Dénes, a Széchenyi-egyetem Teljesítményelektronika és Villamos Hajtások Tanszékének tanszékvezetője, a Járműipari Kutatóközpont e-Mobilitás Központjának tudományos vezetője.
Hozzátette, létrehozott alkalmazásuk különlegessége, hogy a radar felismeri a gesztúrát, és ez alapján az előre definiált utasítássort el tudja végezni. „Leegyszerűsítve, ha a porszívó bejön a szobába, és mi teszünk egy hessegető mozdulatot, akkor a gép el fogja hagyni a helyiséget. Ehhez hasonló funkciót eddig csak kamerás rendszerek tudtak ellátni” – tette hozzá. A csapat mentoraként elmondta, a Széchenyi István Egyetem ZalaZONE-on létrejött tudományos és innovációs parkja jelentős kutatásokat végez az elektromobilitás és az autonóm járművek terén. „Ezért tartottam fontosnak, hogy a Győrben és Zalaegerszegen dolgozó kutatók, hallgatók egy csapatban kapjanak szerepet” – hangsúlyozta. Az autonóm porszívó átalakítását a ZalaZone-on végezték, amelyet távolról támogattak a győri kollégák.
Dr. Fodor Dénes kiemelte: a verseny jelentősége, hogy egy valós ipari kihívásra kellett reflektálniuk a fiataloknak, akiknek ezáltal jelentősen bővült a gyakorlati tudásuk. Úgy fogalmazott, „célunk, hogy hallgatóink a piacon ténylegesen használható kutatás-fejlesztési ismeretekkel, nemzetközileg is keresett szaktudással rendelkezzenek. A most elért eredmény azt mutatja, hogy jó úton járunk.”
„Olyan témát választottunk, amely tényleg gyakorlati haszonnal bír, hiszen a radarok efféle applikációjára még kevés a példa. A verseny során egy robotporszívót turbóztunk fel a rendelkezésünkre bocsátott radarral, ezzel lehetővé téve egyes szenzorok kiváltását, illetve új funkcionalitások létrehozását” – fogalmazott Lennert József járműmérnök mesterszakos hallgató, a Széchenyi-egyetem győztes együttesének „csapatkapitánya”.
Mint mondta, a verseny során egy nem várt nehézséggel is meg kellett birkózniuk, hiszen a radart tartalmazó csomag elkeveredett, és a tervezett szállításhoz képest jóval később, a háromnapos verseny második estéjén érkezett meg hozzájuk. „Emiatt a verseny első két napját az elmélet kidolgozásával és csomagvadászattal töltöttük, a tényleges megvalósításra mindössze egy napunk maradt. Végül a váratlan kihívásokat is sikerült leküzdenünk, ami talán még emlékezetesebbé tette számunkra a versenyt.” – emlékezett vissza a hallgató.
A fiatal szakember szerint ennek révén bővültek műszaki ismereteik, és – mivel a verseny nyelve az angol volt – a nyelvtudásuk is pallérozódott. „Azonban a verseny fő hozadékának azt tekinteném, hogy mindannyian rájöttünk: sosem szabad feladni. A többi csapathoz viszonyítva leírhatatlan hátrányból indultunk, és még a verseny első napján sem tudhattuk, hogy annak vége előtt megérkezik-e hozzánk az eszköz. Szakmai tudásunkat, csapatszellemünket és kitartásunkat mégis siker koronázta” – zárta a hallgató.
A Széchenyi István Egyetem győztes csapatának tagjai: dr. Fodor Dénes (mentor), Lennert József (mesterszakos hallgató, győri csapatkapitány), Jagicza Márton (zalai csapatkapitány) Preszleg Richard, Józsa Dávid, Gergely Hunyadi, Elekes Ábel (megvalósítók). A verseny technikai támogatói: dr Háry András (ZalaZONE Ipari Park Zrt., igazgató) , Pekk Letícia (projektmenedzser, ZalaZONE), dr. Szauter Ferenc (Széchenyi istván Egyetem Járműipari Kutatóközpont, központvezető)